מינוי אפוטרופוסים לחסרי ישע ע"י רשויות הרווחה - תאגיד אפוטרופוסות "קרן דורי דורות" חשוד שהוציא כספי חסויים שלא כדין

יוני 2009 - חוקרים משטרתיים ומפקחי האפוטרופוס הכללי פשטו הבוקר על משרדי תאגיד האפוטרופסות "קרן דורי דורות" וחברה נוספת אשר פעלו, על פי החשד, להוציא כספים שלא כדין מחשבונות החסויים עליהן היתה הקרן אחראית. מדובר באפוטרופוסים הממונים בהמלצת פקידי הסעד של לשכות הרווחה העירוניות. פקידי הרווחה אינם בודקים מאומה אודות האפוטרופוסים בידיהם הם מפקירים את החסויים, וכן אינם מבצעים פיקוח ומעקב לאחר המינוי.

חשדות להתנהלות בלתי תקינה של קרן דורי דורות

חוקרי יחידת ההונאה של מחוז מרכז במשטרה, ביחד עם מפקחי האפוטרופוס הכללי, פשטו הבוקר על משרדי תאגיד האפוטרופסות "קרן דורי דורות" וחברה נוספת אשר סיפקה, על פי החשד, שירותים שונים לאפוטרופא (חברה מנהלת של נכסי חסויים) כנגד תשלום מופקע מחשבונות החסויים.

הפשיטה נעשתה בעקבות חשדות להתנהלות בלתי תקינה בכספי החסויים. במסגרת הפשיטה נתפסו מסמכים שונים המתייחסים לניהול ענייניהם הכספיים של החסויים שהקרן מונתה כאפוטרופא עליהם. ניהול כספי החסויים הופרט והוא מנוהל בידי חברות פרטיות.
נכון להיום מפקח האפוטרופוס הכללי על עניינם של כארבעים אלף חסויים, מרביתם נמצאים בטיפולם של אפוטרופוסים פרטיים ואולם כששת אלפים חסויים נמצאים בטיפולם של עשרה תאגידי אפוטרופסות. הפיקוח על גופים אלו נעשה באמצעות ביקורת הפרטה המוגשת בתחילת הניהול והדו"חות הכספיים השנתיים המוגשים על ידי האפוטרופוסים לאפוטרופוס הכללי. על פי האפוטרופוס הכללי, החשד הוא שקרן דורי דורות, ביחד עם חברת עטיף (ששינתה לאחרונה את שמה ל'עתיר ארי') פעלה להוציא כספים שלא כדין מחשבונות החסויים. עמותת "קרן דורי דורות" אחראית על למעלה ממאתיים חסויים ברחבי הארץ.
.
המנהלת הקודמת ברחה בעקבות חשדות למעילה, עתה חשודה גם המנהלת החדשה
מחלק ההונאה של משטרת מחוז מרכז פתח בחקירה, לאחר שהאפוטרופוס הראשי הגיש תלונה. בתלונה מתברר, התנהלה חקירה לפני כשנה נגד מנהלת עמותות "דורי דורות", שתפקידה לשמש אפוטרופוס לחוסים. אז עלה החשד כי המנהלת גנבה כספים. בעקבות החשדות, נמלטה המנהלת הקודמת מהארץ ועד כה היא לא נעצרה.

בעקבות החשדות וכיוון שבידי העמותה 300 תיקי אפוטרופסות, נערכה בדיקה ואז התברר כי לאחר בריחת המנהלת מינתה עצמה יו"ר העמותה למנהלת - ושוב עלה החשד למעילה בכספי החוסים.

בעקבות התלונה הוקם צוות חקירה, בפיקודו של אורי דרשן. במהלך החקירה הצליחו החוקרים לגלות לפחות 10 תיקי חוסים שמחשבונותיהם נגנבו כספים. על-פי החשד, חברה החשודה לקבלן בניין מאורנית ולבנו ויחד הם הוציאו חשבוניות פיקטיביות על שיפוצים שנעשו בבתי החוסים בסכומים גבוהים יותר ממה שנעשו בפועל.
.
החשד: חשבוניות פיקטיביות על שיפוצים, שיפוצים מיותרים, תשלום חשבונות פיקטיביים באמצעות פנקסי המחאות.
מפקד השלוחה, פקד טל בן-אבן: "בתיק אחד בוצעו שיפוצים בסך של חצי מליון שקל בדירת עמידר של חוסה, שכל הערך שלה הוא חצי מסכום השיפוץ".
עוד התברר במהלך החקירה כי נעשו שיפוצים מיותרים בבתי חוסים, והוצאו חשבוניות פיקטיביות רבות. פקד בן-אבן: "על-פי החשד, הוציאו החשודים מיליוני שקלים מחשבונות של החסויים. בתוקף תפקידה של החשודה ומינויה על-ידי בית המשפט כאפוטרופוס של החוסים היא היתה אמורה לדאוג לכל צורכיהם ולצורך כך היא החזיקה פנקסי המחאות שלהם ושילמה מכספם את החשבונות הפיקטיביים".
.
מעצרים ,החקירה בתחילתה
בעקבות החקירה נעצרה החשודה לחקירה ויחד איתה נעצרו הקבלן ובנו. בחקירה טענה החשודה כי היא אינה מבינה מה החוקרים רוצים ממנה ומהן בדיוק החשדות נגדה.

פקד בן אבן: "החקירה בתחילתה ויש לנו מאות תיקים לבדוק. מדובר במעשים חמורים, כיוון שמדובר בחסויים שהם בעיקר קשישים חסרי ישע שהחשודה הייתה אמורה לדאוג להם".
.
בסוף שנת 2008 דווח על מקרה נוסף של ניצול חסויים בידי האפוטרופסים. מפקחי האפוטרופוס הכללי במחוז תל אביב פשטו על משרדיה של חברת ירדנה נילמן שירותי אפוטרופסות, לצורך תפיסת מסמכים, לאחר שעלו חשדות להתנהלות בלתי תקינה לכאורה בכספי החסויים. הפשיטה התבצעה במספר אתרים בו זמנית, לרבות במשרדיה של חברה קשורה אשר סיפקה, על פי החשד, שירותים שונים לאפוטרופוס כנגד תשלום מופקע מחשבונות החסויים. בנוסף התייצבו מפקחי האפוטרופוס הכללי במשרדיהן של חברות פרטיות שונות אשר, על פי החשד, פעולות אישיות של האפוטרופוס בהן מומנו מכספי חסויים.
במקרה זה נמלטה מהארץ עו"ד ירדנה נילמן, החשודה בגנבת מיליוני שקלים, אף שיש נגדה צו עיכוב יציאה מהארץ.
.

.
בפברואר 2010
נילמן נעצרה בנמל התעופה בן גוריון עם הגיעה ארצה, לאחר שיצאה מהארץ בנובמבר 2008 . הפרשה החלה בעקבות תלונה שהגיש האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים נגד נילמן. בשלב מסוים, משפקע תוקפו של צו עיכוב היציאה מהארץ שהוצא נגדה, יצאה נילמן מגבולות הארץ.

בדצמבר 2009 היא הופיעה בשגרירות הישראלית בגואטמלה לצורך קבלת שירות קונסולרי, ולאחר עריכת שימוע ועל בסיס החלטת שר הפנים, דרכונה בוטל והונפקה לה תעודת מעבר לצורך שיבה לישראל בלבד
.

נילמן תושבת ת"א כבת 61 מונתה על ידי משרד הרווחה כאפוטרופוסית של עשרות קשישים שאינם מסוגלים לטפל בנכסיהם, ובמסגרת תפקידה התאפשרה לה גישה חופשית לרכושם הרב, שכולל נכסי נדל"ן, כלי רכב וכספים המופקדים בחשבונות הבנק שלהם.

על פי החשד, בין השנים 2006-2008 היא גנבה מהם כספים ופעלה ביחד עם חשודים נוספים, שאף מכרו נכסים בבעלותם בשווי מיליוני שקלים. ההערכה היא כי בסך הכול היא גנבה מהקשישים כ-10 מיליון שקלים. כתוצאה מהמעשים, הקשישים נותרו חסרי כל וכמה מהם נאלצו להתפנות מבתי אבות בהם שהו
.
.

.
קישורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה